Minskar kaffedrickande risken för demens?
Rapportör Internrapport
OBS! DEN HÄR INFORMATIONEN ÄR AVSEDD FÖR LÄKARE OCH ANNAN SJUKVÅRDSPERSONAL
Frågeställning:
Kan kaffe i måttliga mängder minska risken för demens?
Kliniskt scenarium:
Kaffe är den mest konsumerade psykoaktiva substansen i västvärlden. Den svarta drycken är en komplex blandning av flertalet kemiska ämnen, varav många är biologiskt aktiva. Den mest välkända substansen är koffein men kaffe innehåller också flera antioxidanter. Tidigare studier har visat att kaffe kan skydda mot bl.a. Parkinson, typ 2-diabetes och minskar mortaliteten i hjärt- kärlsjukdomar. En nyligen publicerad svensk-finsk studie påstår att tre till fem koppar kaffe per dag mer än halverar risken att drabbas av demens eller Alzheimers sjukdom (AD) senare i livet.
Sökstrategi:
Clinical Queries: coffee AND dementia [Category: etiology]
PubMed:
coffee AND dementia
caffeine AND dementia
Sökresultat:
Clinical Queries: 4 artiklar, varav 2 relevanta. PubMed:
30 artiklar, varav 4 relevanta.
41 artiklar, varav 3 relevanta.
Relevanta artiklar:
En nyligen publicerad studie av Eskelinen et al har studerat förhållandet mellan kaffe- och tekonsumtion i medelåldern och risken för demens/AD senare i livet. Man följde 1 409 äldre personer (65-79 år) under i genomsnitt 21 år. Av dessa utvecklade 61 personer demens och 48 personer drabbades av Alzheimers sjukdom. De personer som drack 3-5 koppar kaffe/dag löpte 65% lägre risk att utveckla demens (OR 0.35, 95% CI; 0.16-0.75) jämfört med de som drack lite eller inget kaffe alls. Riskminskningen kvarstod även sedan resultaten justerats för olika faktorer, som livsstil, social status och hjärt-kärlhälsa. Tedrickande var relativt ovanligt och förknippades inte med demens eller AD.
Quintana et al har 2007 i en metaanalys sammanfattat befintliga observationsstudier, två fall-kontroll studier och två kohortstudier, som utvärderat sambandet mellan kaffekonsumtion och risk för AD. Man fann att kaffeintag sammantaget minskade risken för AD med 27% (pooled risk estimate: 0.73, 95% CI; 0.58-0.92).
Maia et al har i en fall-kontroll studie jämfört 54 personer med AD med 54 kognitivt intakta ålders- och könsmatchade kontroller. Personer med AD hade ett lägre medelintag av koffein (73.9 ± 97.9 mg) under 20 år föregående AD-diagnos jämfört med kontrollerna (198.7 ± 135.7 mg) under korresponderande tid (p< 0.001). Koffeinintag var associerat med en signifikant lägre risk för AD (OR 0.40, 95% CI; 0.25–0.67), oberoende av möjliga förväxlingsfaktorer.
I en prospektiv kohortstudie har Lindsay et al följt 4 615 äldre personer (> 65 år). Studiedeltagarna var kognitivt intakta vid studiens start och deras kognitiva status undersöktes igen 5 år senare. Man fann 194 fall av AD och 3 894 kognitivt intakta kontroller. Daglig kaffekonsumtion minskade risken för AD med 31% (OR 0.69, 95% CI; 0.50-0.96), justerats för ålder, kön och utbildning.
Ritchie et al har i en kohortstudie undersökt sambandet mellan koffeinintag, kognitiv försämring och demensincidens hos personer över 65 år, 4 197 kvinnor och 2 820 män. Kognitiv prestation, demensdiagnos och kaffekonsumtion utvärderades vid studiens start och efter 2 samt 4 år. Kvinnor med hög koffeinkonsumtion (>3 koppar/dag) visade mindre försämring i verbal återgivelse (OR 0.67, 95% CI ; 0.53-0.85), och i visuospatialt minne (OR 0.82, 95% CI; 0.65-1.03) efter 4 år jämfört med kvinnor som drack en kopp kaffe dagligen eller mindre, den skyddande effekten ökade med åldern. Man fann däremot inget samband mellan koffeinintag och kognitiv försämring hos män. Koffeinkonsumtion minskade inte risken för demens under de 4 åren.
Evidenshierki (A= stark evidens, B= måttligt stark evidens, C= svag evidens, D= evidens saknas)
Evidenshierarki B (måttligt hög evidens) för att kaffe kan minska risken att drabbas av Alzheimers sjukdom.
Evidenshierki:
Slutsats av granskade artiklar
Flera studier tyder på att kaffeintag kan minska risken för Alzheimers sjukdom, andra typer av demens är inte lika väl studerade. Metaanalysen av Quintana et al poängterar att existerande studier har heterogen metodologi och resultat, fler prospektiva studier som undersöker sambandet mellan kaffekonsumtion och demens krävs för att mer säkert kunna fastställa sambandet.
Referenser:
Eskelinen MH et al. Midlife Coffee and Tea Drinking and the Risk of Late-Life Dementia: A Population-Based CAIDE Study. J Alzheimers Dis. 2009 Jan;16(1):85-91.
Barranco Quintana JL et al. Alzheimer's disease and coffee: a quantitative review. Neurol Res. 2007 Jan;29(1):91-5.
Lindsay J et al. Risk factors for Alzheimer's disease: a prospective analysis from the Canadian Study of Health and Aging. Am J Epidemiol. 2002 Sep 1;156(5):445-53.
Maia L et al. Does caffeine intake protect from Alzheimer's disease? Eur J Neurol. 2002 Jul;9(4):377-82.
Ritchie K et al. The neuroprotective effects of caffeine: a prospective population study (the Three City Study). Neurology. 2007 Aug 7;69(6):536-45.